[ 우슈경기통칙 ] 우슈경기통칙(한글파일) [ 신투로 심판법 ] 신투로심판법(한글파일)


[ 장권경기의 채점요점 ] 장권채점방식(한글파일)

① 선수가 표연 시, 움직임이 매우 빠르므로 심판은 빠름 중에 규격을 잡아야 한다.
빠름이란 정확한 규격의 기초위에 동작이 깨끗하고 민첩한 빠름이다. 빠름은 힘이 충분한가, 힘의 사용이 순조로운가, 역점은 정확한가 등의 다방면에서 주의해야 한다.

일반적으로 발력(拔力) 시에는 속도가 빨라야 하고 힘도 커야 한다. 단 반드시 전체적으로 평가 해야 한다. 빠름은 리듬에 주의해야 한다.

장권은 영활한 동작, 힘있는 빠른 속도, 분명한 동(動)과 정(靜)이 요구된다. 빠름은 장권의 특징이다. 단, 전체 동작은 동(動)과 정(靜), 빠름과 느림이 어우러지고, 빠를 땐 빠르고 느릴 땐 느려야 한다. 투로 전체가 빠르기만하면 리듬이 불분명한 표현이다.


② 심판은 투로 전체를 보면서 중점을 잡아야 한다. 심판은 선수의 표연에 대해 전면적으로 관찰하는 동시에 다양한 동작에 대해서도 어느 정도 중점을 둔다.
정지 시에는 형태를 본다. 일반적으로 정지자세에서는 주로 선수의 수형, 보형, 신형이 규정에 맞는가를 본다. 움직일 때는 방법을 본다. 움직일 때는 수법, 보법, 퇴법 등의 동작방법이 정확한가, 힘의 사용이 합리적인가를 본다.

도약동작은 주로 공중에서의 조형과 등공여부, 착지 후의 안전성을 본다. 평형동작은 주로 자세의 평형시간을 본다. 총괄적으로 말해서 중점을 잡고 기타방면을 아울러 보면 혼란스럽지 않다.


③ 일초일식의 정확성에 주의해야할 뿐 아니라 전체 투로의 흐름을 파악하는데 주의해야 한다.
하나의 정지자세에 대해서는 통상 펼친 자세, 깔끔한 형체와 풍요한 힘이 요구된다.
하나의 초법에 대해서는 완벽함, 원활한 동작과 기술이론에 합치되는 것이 요구된다.
하나의 투로에 대해 말할 때 이것만으로는 부족하다. 동작과 동작사이에는 연결성이 있어야 하고 유기적으로 어우러져 하나의 완전한 기세를 이루어야 한다.

동작사이나 조합동작사이에도 멈춤이 있어야 한다. 단 식과 식이 이어져야 하며 형태는 끊어지나 의념은 이어져야 하고 가세도 끊어져서는 안 된다.
심판은 투로 전체 동작기술의 힘, 협조, 정신, 리듬, 풍격 등의 다방면을 분석 판단해야 한다.
장권은 하나하나의 동작과 동작전체에서 요구되는 기법을 파악하고 있으면 선수의 기술수준을 평가하는데 어렵지 않다.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Main Points in Changquan Scoring Method ]


Changquan is performed in fast speed, hence the judge is required to detect faults in the quality of movements in spite of the fast speed. "Fast speed" is based on correct techniques, clear-cut and agile movements. Attention should be paid to power as well as to speed. The contestant should perform vigorously, smoothly and with accurate force-application. Therefore, an overall view is needed in the evaluation. Attention should also be paid to rhythm as well. Changquan requires fast, agile and forceful movements, with static and dynamic states in clear contrast. Although featuring fast speed, a changquan routine must be alternated with fast and slow, static and dynamic movements, depending on different requirements of the routine. Fast speed throughout the routine displays unclear rhythm.

In evaluation, the judge should catch the main points, with the entire performance in mind. The judge should make an overall observation of a routine on the one hand, and lay particular stress on different aspects of the various movements on the other. Fixed posture stresses the form. Generally speaking, when the performer is in fixed posture, the stress is mainly on the hand form, stance and body form. Posture in motion stresses the techniques. In evaluation of hand and leg techniques, the stress is to see if the movements are appropriate and accurate. In jumping, the stress is to see if the performer has jumped up, his body posture in the air is correct and his landing stable. In balance, correct posture and time of balance are most important. Only when the judge catches these main points with due attention given to the other aspects can he feel confident on the arena.

Attention should be paid to the connection of movements in the entire routine as well as to the exactness of each movement. In changquan performance, the set postures are required to be energetic, unfolding, symmetrical and well-balanced, while the techniques should be executed fluently, completely and in agreement with the general principles of the art. However, this is not enough. In a complete routine, one movement should be very well connected with the others and the whole routine performed with great momentum. Even if there are interruptions and stops, the movements are organically articulated by the force gained in the movement and by the performer's intentions. The judge should make a analytical assessment of the performance on the overall skill level of power, coordination, spirit, rhythm and style as displayed in the whole performance. So long as the technical requirements for each movement as well as for the entire routine are grasped, it won't be difficult for the judge to decide on the technical level of a contestant.



[ 남권경기의 채점요점 ] 남권채점방식(한글파일)

① 기본기법의 운용에 주의한다.
남권채점에서 심판은 선수가 투로표연시, 온마경교(穩馬硬橋), 직경원흉(直勁圓胸), 탈견단갑(脫肩團胛), 침기실복(?氣實腹), 역종요발(力從腰發), 발성적의(發聲適宜), 체강경조(體剛勁粗)등 남권의 기본기법 운용여부를 중시한다. 심판은 선수가 운용하는 남권기법의 숙련도에 따라 그 선수의 높고 낮은 수준을 판단한다.

② 강렬하고 완전한 권세에 주의한다.
남권채점 중, 심판은 선수가 표연하는 투로 전체를 종관해야 하며 동작과 동작의 연결전환은 영활하고 신속해야 한다. 남권동작의 견고함 때문에 동작의 전환이 완만해서는 안 된다.

동작은 평범해서도 안 되며 위로 아래로 이어지는 사이에 울림의 높낮이와 곡절이 조화되고 리드미컬함의 변화가 있어야 비로소 투로 전체에서 낭랑한 리듬과 생동감 있는 권세를 만들 수 있다.

남권은 줄곧 강한 양상을 띠어서는 안 된다. 남권은 굳세고 강한 힘이 있어야 한다. 그러나 곳곳마다 전부, 처음부터 끝까지 강해서는 안 된다. 일반적으로 유함에 강함을 쌓아 두었다가 발산하며, 강유상제(剛柔相濟)의 방법을 운용하여 강렬한 힘이 폭발하도록 한다.

안법(眼法)운용 여부를 본다. “눈은 손에 움직임을 따르고 눈에 정신을 전하며 뜻이 손에서 나타난다.” 는 안법의 합리적 운용으로 선수의 정신상태와 비교적 강한 공방의식을 나타낸다. 눈빛의 변화와 눈의 움직임을 통해 앞뒤동작을 연결하여 투로 전체의 권세를 완전하고 일관되게 한다.

③ 남권의 특징을 돌출하는지에 주의한다.
남권채점 중, 선수가 완성한 동작에 대하여 남권의 특징을 돌출하였는가를 보아야 한다.
남권의 특징은 긴박한 동작, 굳세고 강한 힘, 견고한 보법, 비교적 적은 퇴법, 다양하게 변하는 수법, 독특한 교법(橋法), 발성(發聲) 등이다.
동작의 긴박감은 완성된 동작이 깨끗하고 경쾌한지를 본다. 굳세고 강한 힘은, 힘이 허리에서 나오는지, 힘이 충분한지, 힘의 사용이 순조로운지, 역점이 정확한지 본다.

보법의 견고함은 보법의 운행이 씩씩하고 힘찬지와 뿌리내린 듯한 디딤과 단단하고 확고하게 가라앉았는가를 본다. 비교적 적은 퇴법은 노선과 방위의 정확성을 보고 역점이 정확한지를 본다.
다양하게 변하는 수법은 동작이 공방의 의념을 가지고 합리적으로 변하는가를 본다.
교법의 독특함은 팔을 정확히 운용하는가를 본다.
발성은 발력과 권세와 형상을 돕고 원칙에 부합하는가를 본다.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Main Points In Nanquan Scoring Method ]


Special attention to the application of basic techniques.
In the evaluation of nanquan, the judge should pay attention to if the contestant can use the basic techniques of nanquan such as "Stable horse-riding stance and hard bridge", "Upright neck and rounded chest", "Sunk shoulders and spherical shoulder blades", "Vital energy goes down and belly becomes solid", "Power comes from the waist", "Uttering appropriate shouts", etc, in performing the routine. The contestant's proficiency in the employment of the nanquan basic techniques can also serve as a guide upon which his overall skill level can be decided.

Featuring fierce and complete style.
In the evaluation, the judge should pay attention to the performance of the whole routine to see if nimble transaction between movements can be applied to form a firm rhythm. Apart from clear and neat execution of each form and move, the connection and transition of movements are required to be swift and agile. They should not be slowed down or stiffened when power and steadiness of movement, which are also main features of nanquan, are stressed. They should not be flat or insipid either; there should be rises and falls, which contribute to clear rhythm and lively style of the entire performance. Firmness and forcefulness in nanquan do not mean firmness and forcefulness in every move and throughout the routine. Generally, a firm movement develops from a soft one, a sudden burst comes through reservation of force, and the principle of integrating firmness with softness is applied to make power burst and fierce. Techniques of the eyes should be used properly. "Eyes move along with hands, spirit shown in eyes and will implied in hands." Proper use of eyework helps the manifestation of the contestant's spiritual features as well as his offensive and defensive consciousness. Variations and changes in eyework connect one movement with another, and make the routine a complete whole.

Giving prominence to nanquan characteristic features.
The quality of a performance, in the eyes of a judge, depends mainly on whether the contestant is able to bring the main features of nanquan to full play. These features are clear-cut and vigorous movements, steady footwork, varied hand techniques and comparatively fewer leg techniques, unique bridge technique, and accompanying application of power with shouts. Clear-cut movements mean clear and neat execution of the movements, while vigorous movements imply that power originates from the waist, and that the application of power is energetic, smooth and accurate. By steady footwork, the judge checks mainly whether the contestant's strides are vigorous, his body moves in coordination with his foot steps, and his stances steady and solid enough as if they were rooted. In leg techniques, the judge examines mainly whether the directions and paths of these few leg movements are correct, and power is applied accurately to the designated spot. In varied hand techniques, the main point is to see if the variation of techniques conforms to the proper need of either offence or defence. The bridge is a unique technique, and its key point is whether the use of the arm is correct. As to the shouts, the judge mainly checks if they help the power application, adds to the momentum of movements, or help to portray the character of the performer.



[ 태극권경기의 채점요점 ] 태극권권채점방식(한글파일)

① 규격과 전체적인 기술과 힘(功力)을 중시한다.
태극권의 채점에 있어서 동작규격과 전체적인 공력의 두 가지에 주의한다.
심판은 동작규격에 중시하고 형과 법이 규범에 맞는지를 보아야 한다. 동시에 전체국면을 종관해야 하고 경력(勁力), 협조, 정신, 속도, 풍격의 투로 전체의 기술과 힘의 표현을 중시한다.
심판은 화려하나 내용이 없고 외형만을 추구하고 내경(內勁)을 추구하지 않는 경향에 대해 판단력과 경험이 있어야 한다.

② 중점을 잡고 요점을 파악한다.
태극권 채점의 주요중점은 늦춤(?)과 연약함(軟), 가라앉음(沈)과 굳음(硬), 가벼움(輕)과 천박함(浮), 활기참(活)과 산만함(散), 반듯함(正)과 뻣뻣함(板), 부드러움(柔和)과 힘이 없음(無力), 끊임없이 이어짐(連綿不斷)과 허실의 불분명함(虛失不分)등 양자의 기술경계를 어떻게 구분하는가에 있다.

심판은 기술요점을 잘 파악해야 된다.

○ 자세의 요점 : 중심을 잡고 편안히 펴는 것(中正安舒)
○ 동작의 요점 : 정확한 방법(方法准確), 영활하고 부드러움(輕靈柔和), 둥글고 연속적임(圓活連貫).
○ 협조의 요점 : 허리를 축으로 함(以腰爲軸), 상?하체의 조화로움(上下相隨), 전신이 합치됨(周身相合).
○ 경력의 요점 : 힘의 순조로움(勁力順達), 강함과 유함이 서로 보완됨(剛柔相濟).

태극권의 정신, 속도, 풍격의 요점 : 무아의 상태에서 의념으로 동작을 이끌고 형태와 정신이 통일되도록 힘쓴다. 균일하고 완만한 중에 동작의 기승전합(起承轉合)을 실현하고, 영활하고 차분한 가운데 허실(虛實)과 강유(剛柔)를 표현한다.

③ 표준을 견지하고 유파를 발양시키고 창조를 격려한다.
태극권의 여러 유파와 각각의 훈련법과 동작의 합리적인 창조에 대해 태극권 풍격의 특징과 규칙요구에 벗어나지 않는 범위에서 채점한다.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Key Points In Scoring Method of Taijiquan ]

Emphasize the quality and overall technical capability.
In evaluation of taijiquan, the judge should emphasize both the quality of movements and the overall technical capability. Quality of movements should be emphasized, to see if the forms and techniques are standardized. Meanwhile there should be an overall watch of the performance, stressing the display of overall technical capability such as strength, coordination, spirit, pace, and style. The judge should be experienced of making judgement of the trend of flashy performance, which only pursues appearance but ignores internal strength and substance.

Grasp the difficult points and lay points.
The key points in scoring taijiquan lie in: how to differ relaxed from soft, sunk from stiff, light from superficial, lively from loose, upright from rigid, gentle from weak, continuous from confusion of solidness and emptiness, etc. The judge should know well the technical key points.
Key points in posture: being upright and calm, circular and natural.
Key points in movements: being exact in technique, being light, gentle, continual and even.
Key points in harmony: using waist as axle, with upper and lower limbs coordinated and all body parts coordinated with each other.
Key points in strength: being smooth, with hard and soft movements well alternated.
Key points in spirit, pace, style: movements are guided by thoughts, preserving a tranquil mind; pursuing unity of form and spirit, displaying introduction, follow-up, transition and conclusion through slow and even development, and display solidness and emptiness, hardness and softness through gentle and light process.

Stick to standards, give due consideration and approval to the different schools and styles, and encourage creations.
Under the principle of no violation to taijiquan rules and stylistic features, all the different schools, styles and varieties of techniques within the taijiquan family and the reasonable creation of movements should be graded.



[ 병기투로 경기의 채점요점 ] 곤술 채점방식(한글파일)

① 심판은 먼저 각종 병기의 방법에 정통해야 한다.
선수가 완성하는 병기의 방법이 규정에 부합하는지를 판단할 때, 특히 병기의 운행노선이 정확한가와 역점이 정확한가에 주의해야 한다.

② 심판은 전체투로 동작기술을 채점 시, 각기 다른 병기의 기술특징과 풍격을 잘 파악하고 있어야 한다.

검(劍)은 자(刺), 점(點), 붕(崩)등의 방법위주로 동작이 경쾌하고 민첩하여 자연스러워 속칭 “검은 나는 봉황과 같다.”고 한다.

도(刀)은 전두과뇌(纏頭?腦)의 주요방법에 벽(劈), 감(?), 찰(?) 등의 주요도법을 더하며 동작이 용맹하여 속칭 “도는 맹호와 같다.”고 한다.

창(創)은 란(?), 나(拿), 찰(?)을 주요방법으로 하며 그 기세가 마치 유영하는 용과 같으며 창찰(槍?)은 하나의 선이 요구된다.

곤(棍)은 륜(?), 소(掃)를 주요방법으로 그 기세가 맹렬하다.

③ 병기투로의 표연 시, 몸과 병기의 협조와 병기방법과 수(手), 안(眼), 신(身), 보(步)법의 조화에 더욱 주의해야 한다.
단병기투로 표연 시, 병기를 잡은 손과 잡지 않은 손의 조화에 더 주의해야 한다.장병기투로의 표연 시에는 양손이 조화롭게 힘을 써서 병기가 정확하게 움직이도록 하는 것에 더 주의해야 한다.

각 권술의 병기투로의 동작규격과 감점기준은 같다. 동시에 각 권술의 풍격과 특징을 고려해야 된다.

④ 병기투로 중에 나타나는 기본 수형, 보형, 보법, 퇴법과 평형, 도약 등에 있어서 잘못된 규격과 전체투로 중에 힘, 협조, 정신, 리듬 등의 잘못에 대한 감점기준은 장권채점법을 참조하여 집행한다.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Key Points In Evaluation of Routines With Weapons ]


First of all, a judge should have a good command of the techniques of different weapons. He pays special attention to the path of movement of the weapon and its force-application point in particular in the evaluation of the quality of different movements.

Technical characteristics of different weapons should be taken into consideration when an overall evaluation is given. Swordplay is characterized by methods such as thrusting, pricking and tilting, and it is nimble, graceful and elegant in style, from which comes the saying "Swordplay is as graceful as a flying phoenix." Broadswordplay, taking wrapping and twining head as its basic techniques, shows valor and fierceness, hence the saying "The broadsword is as fierce as a tiger." Spearplay uses blocking and thrusting as its main techniques, and is described to be like a flying dragon. Cudgelplay is swift and vigorous, featuring large-scope swinging and sweeping movements. Confusing the technical features of spearplay with that of cudgelplay, or of swordplay with that of broadswordplay shall be regarded as a fault in quality of movements.

Attention should be paid to the coordination of the body and the weapon, i.e. the coordination between body movements(handwork, eyework, bodywork, footwork) and weapon techniques, while performing a routine with weapons. Attention should also be paid to coordination of the bare hand and the hand handling the weapon in short-weapon-play; and to the coordinated force-application of both hands in long-weapon-play. Same evaluation criteria for quality of movements is applied to weapon plays of all wushu schools, while the characteristics and main features of the different schools should be taken into consideration.

Faults in the quality of movements in weapon routines, in their basic forms, stances, footwork, leg techniques, balances and jumps and faults in power, coordination, spirit, rhythm should all be deducted in reference to the scoring method of changquan.



[ 병기투로 경기의 채점요점 ] 도술 채점방식(한글파일)

① 심판은 먼저 각종 병기의 방법에 정통해야 한다.
선수가 완성하는 병기의 방법이 규정에 부합하는지를 판단할 때, 특히 병기의 운행노선이 정확한가와 역점이 정확한가에 주의해야 한다.

② 심판은 전체투로 동작기술을 채점 시, 각기 다른 병기의 기술특징과 풍격을 잘 파악하고 있어야 한다.

검(劍)은 자(刺), 점(點), 붕(崩)등의 방법위주로 동작이 경쾌하고 민첩하여 자연스러워 속칭 “검은 나는 봉황과 같다.”고 한다.

도(刀)은 전두과뇌(纏頭?腦)의 주요방법에 벽(劈), 감(?), 찰(?) 등의 주요도법을 더하며 동작이 용맹하여 속칭 “도는 맹호와 같다.”고 한다.

창(創)은 란(?), 나(拿), 찰(?)을 주요방법으로 하며 그 기세가 마치 유영하는 용과 같으며 창찰(槍?)은 하나의 선이 요구된다.

곤(棍)은 륜(?), 소(掃)를 주요방법으로 그 기세가 맹렬하다.

③ 병기투로의 표연 시, 몸과 병기의 협조와 병기방법과 수(手), 안(眼), 신(身), 보(步)법의 조화에 더욱 주의해야 한다.
단병기투로 표연 시, 병기를 잡은 손과 잡지 않은 손의 조화에 더 주의해야 한다.장병기투로의 표연 시에는 양손이 조화롭게 힘을 써서 병기가 정확하게 움직이도록 하는 것에 더 주의해야 한다.

각 권술의 병기투로의 동작규격과 감점기준은 같다. 동시에 각 권술의 풍격과 특징을 고려해야 된다.

④ 병기투로 중에 나타나는 기본 수형, 보형, 보법, 퇴법과 평형, 도약 등에 있어서 잘못된 규격과 전체투로 중에 힘, 협조, 정신, 리듬 등의 잘못에 대한 감점기준은 장권채점법을 참조하여 집행한다.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Key Points In Evaluation of Routines With Weapons ]


First of all, a judge should have a good command of the techniques of different weapons. He pays special attention to the path of movement of the weapon and its force-application point in particular in the evaluation of the quality of different movements.

Technical characteristics of different weapons should be taken into consideration when an overall evaluation is given. Swordplay is characterized by methods such as thrusting, pricking and tilting, and it is nimble, graceful and elegant in style, from which comes the saying "Swordplay is as graceful as a flying phoenix." Broadswordplay, taking wrapping and twining head as its basic techniques, shows valor and fierceness, hence the saying "The broadsword is as fierce as a tiger." Spearplay uses blocking and thrusting as its main techniques, and is described to be like a flying dragon. Cudgelplay is swift and vigorous, featuring large-scope swinging and sweeping movements. Confusing the technical features of spearplay with that of cudgelplay, or of swordplay with that of broadswordplay shall be regarded as a fault in quality of movements.

Attention should be paid to the coordination of the body and the weapon, i.e. the coordination between body movements(handwork, eyework, bodywork, footwork) and weapon techniques, while performing a routine with weapons. Attention should also be paid to coordination of the bare hand and the hand handling the weapon in short-weapon-play; and to the coordinated force-application of both hands in long-weapon-play. Same evaluation criteria for quality of movements is applied to weapon plays of all wushu schools, while the characteristics and main features of the different schools should be taken into consideration.

Faults in the quality of movements in weapon routines, in their basic forms, stances, footwork, leg techniques, balances and jumps and faults in power, coordination, spirit, rhythm should all be deducted in reference to the scoring method of changquan.



[ 병기투로 경기의 채점요점 ] 창술 채점방식(한글파일)

① 심판은 먼저 각종 병기의 방법에 정통해야 한다.
선수가 완성하는 병기의 방법이 규정에 부합하는지를 판단할 때, 특히 병기의 운행노선이 정확한가와 역점이 정확한가에 주의해야 한다.

② 심판은 전체투로 동작기술을 채점 시, 각기 다른 병기의 기술특징과 풍격을 잘 파악하고 있어야 한다.

검(劍)은 자(刺), 점(點), 붕(崩)등의 방법위주로 동작이 경쾌하고 민첩하여 자연스러워 속칭 “검은 나는 봉황과 같다.”고 한다.

도(刀)은 전두과뇌(纏頭?腦)의 주요방법에 벽(劈), 감(?), 찰(?) 등의 주요도법을 더하며 동작이 용맹하여 속칭 “도는 맹호와 같다.”고 한다.

창(創)은 란(?), 나(拿), 찰(?)을 주요방법으로 하며 그 기세가 마치 유영하는 용과 같으며 창찰(槍?)은 하나의 선이 요구된다.

곤(棍)은 륜(?), 소(掃)를 주요방법으로 그 기세가 맹렬하다.

③ 병기투로의 표연 시, 몸과 병기의 협조와 병기방법과 수(手), 안(眼), 신(身), 보(步)법의 조화에 더욱 주의해야 한다.
단병기투로 표연 시, 병기를 잡은 손과 잡지 않은 손의 조화에 더 주의해야 한다.장병기투로의 표연 시에는 양손이 조화롭게 힘을 써서 병기가 정확하게 움직이도록 하는 것에 더 주의해야 한다.

각 권술의 병기투로의 동작규격과 감점기준은 같다. 동시에 각 권술의 풍격과 특징을 고려해야 된다.

④ 병기투로 중에 나타나는 기본 수형, 보형, 보법, 퇴법과 평형, 도약 등에 있어서 잘못된 규격과 전체투로 중에 힘, 협조, 정신, 리듬 등의 잘못에 대한 감점기준은 장권채점법을 참조하여 집행한다.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Key Points In Evaluation of Routines With Weapons ]


First of all, a judge should have a good command of the techniques of different weapons. He pays special attention to the path of movement of the weapon and its force-application point in particular in the evaluation of the quality of different movements.

Technical characteristics of different weapons should be taken into consideration when an overall evaluation is given. Swordplay is characterized by methods such as thrusting, pricking and tilting, and it is nimble, graceful and elegant in style, from which comes the saying "Swordplay is as graceful as a flying phoenix." Broadswordplay, taking wrapping and twining head as its basic techniques, shows valor and fierceness, hence the saying "The broadsword is as fierce as a tiger." Spearplay uses blocking and thrusting as its main techniques, and is described to be like a flying dragon. Cudgelplay is swift and vigorous, featuring large-scope swinging and sweeping movements. Confusing the technical features of spearplay with that of cudgelplay, or of swordplay with that of broadswordplay shall be regarded as a fault in quality of movements.

Attention should be paid to the coordination of the body and the weapon, i.e. the coordination between body movements(handwork, eyework, bodywork, footwork) and weapon techniques, while performing a routine with weapons. Attention should also be paid to coordination of the bare hand and the hand handling the weapon in short-weapon-play; and to the coordinated force-application of both hands in long-weapon-play. Same evaluation criteria for quality of movements is applied to weapon plays of all wushu schools, while the characteristics and main features of the different schools should be taken into consideration.

Faults in the quality of movements in weapon routines, in their basic forms, stances, footwork, leg techniques, balances and jumps and faults in power, coordination, spirit, rhythm should all be deducted in reference to the scoring method of changquan.



[ 병기투로 경기의 채점요점 ] 검술 채점방식(한글파일)

① 심판은 먼저 각종 병기의 방법에 정통해야 한다.
선수가 완성하는 병기의 방법이 규정에 부합하는지를 판단할 때, 특히 병기의 운행노선이 정확한가와 역점이 정확한가에 주의해야 한다.

② 심판은 전체투로 동작기술을 채점 시, 각기 다른 병기의 기술특징과 풍격을 잘 파악하고 있어야 한다.

검(劍)은 자(刺), 점(點), 붕(崩)등의 방법위주로 동작이 경쾌하고 민첩하여 자연스러워 속칭 “검은 나는 봉황과 같다.”고 한다.

도(刀)은 전두과뇌(纏頭?腦)의 주요방법에 벽(劈), 감(?), 찰(?) 등의 주요도법을 더하며 동작이 용맹하여 속칭 “도는 맹호와 같다.”고 한다.

창(創)은 란(?), 나(拿), 찰(?)을 주요방법으로 하며 그 기세가 마치 유영하는 용과 같으며 창찰(槍?)은 하나의 선이 요구된다.

곤(棍)은 륜(?), 소(掃)를 주요방법으로 그 기세가 맹렬하다.

③ 병기투로의 표연 시, 몸과 병기의 협조와 병기방법과 수(手), 안(眼), 신(身), 보(步)법의 조화에 더욱 주의해야 한다.
단병기투로 표연 시, 병기를 잡은 손과 잡지 않은 손의 조화에 더 주의해야 한다.장병기투로의 표연 시에는 양손이 조화롭게 힘을 써서 병기가 정확하게 움직이도록 하는 것에 더 주의해야 한다.

각 권술의 병기투로의 동작규격과 감점기준은 같다. 동시에 각 권술의 풍격과 특징을 고려해야 된다.

④ 병기투로 중에 나타나는 기본 수형, 보형, 보법, 퇴법과 평형, 도약 등에 있어서 잘못된 규격과 전체투로 중에 힘, 협조, 정신, 리듬 등의 잘못에 대한 감점기준은 장권채점법을 참조하여 집행한다.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Key Points In Evaluation of Routines With Weapons ]


First of all, a judge should have a good command of the techniques of different weapons. He pays special attention to the path of movement of the weapon and its force-application point in particular in the evaluation of the quality of different movements.

Technical characteristics of different weapons should be taken into consideration when an overall evaluation is given. Swordplay is characterized by methods such as thrusting, pricking and tilting, and it is nimble, graceful and elegant in style, from which comes the saying "Swordplay is as graceful as a flying phoenix." Broadswordplay, taking wrapping and twining head as its basic techniques, shows valor and fierceness, hence the saying "The broadsword is as fierce as a tiger." Spearplay uses blocking and thrusting as its main techniques, and is described to be like a flying dragon. Cudgelplay is swift and vigorous, featuring large-scope swinging and sweeping movements. Confusing the technical features of spearplay with that of cudgelplay, or of swordplay with that of broadswordplay shall be regarded as a fault in quality of movements.

Attention should be paid to the coordination of the body and the weapon, i.e. the coordination between body movements(handwork, eyework, bodywork, footwork) and weapon techniques, while performing a routine with weapons. Attention should also be paid to coordination of the bare hand and the hand handling the weapon in short-weapon-play; and to the coordinated force-application of both hands in long-weapon-play. Same evaluation criteria for quality of movements is applied to weapon plays of all wushu schools, while the characteristics and main features of the different schools should be taken into consideration.

Faults in the quality of movements in weapon routines, in their basic forms, stances, footwork, leg techniques, balances and jumps and faults in power, coordination, spirit, rhythm should all be deducted in reference to the scoring method of changquan.